fästingar..

Jag var lite förvånad efter midsommar att jag lyckats vara på
landet i två dygn utan att få en enda fästing. Det tog jag igen
i helgen..
Jag gungade Emil & Adam i kanske fem minuter och jag måste
ställt mig mitt i ett fästingbo med nykläckta ungar.. När vi gick
därifrån skulle jag borsta bort jorden från fötterna, problemet
vara bara att jorden rörde på sig..
14 fästingar av storlek minimal!
Jag gick upp på altanen, mamma fick rensa ena foten och jag
den andra. Det gäller ju att få bort dem innan de sätter sig för så
små är nästan omöjliga att få bort. Tur man inte är rädd för de
små krypen för det såg lite halvskumt ut på fossingarna.
Adam hade bara två och Emil ingen men de satt ju å andra

sidan på gungan hela tiden.

Nog för att vi har landställe på ett av de mest fästingrika ställena
i Sverige men de senaste åren har jag ändå tyckt de minskat i
antal. Nu verkar de ha tagit sig igen.. Tur man är vaccinerad..

Nu ska jag iväg till jobbet, har äntligen slutat regna.


Ha det gott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback